torsdag 11. februar 2010

Svømmehallen

Jeg begynner å bli gammel. Ikke nok med at jeg ser ut som jeg er 70 år i hendene, ( er meget skrukkete, har vært det hele livet og det resulterte i at jeg ble kalt for skrukk på ungdomsskolen) men har stadig vondt i ryggen.

En gang dro jeg til legevakta med den frykt at jeg hadde dratt på meg nyrebekkenbetennelse, etter å ha hatt 40 urinveisinfeksjoner. Det eneste den trøtte og uengasjerte legen sa var; "Du har lumbago. Lykke til." Så jeg betalte og dro derfra med spørsmålet: Hva faen er lumbago?? Tenkerbell krevde å få kopi av legitimasjon umiddelbart da hun mente at ingen under 60 år fikk det, og at jeg da holdt meg forbausende godt. Men men.. Det er bare vondt i ryggen som blir bedre med litt trening. Trening ja, det er ikke så veldig gøy, også så dyrt det fort blir (når man mister lysten og blir støttemedlem i 12 måneder)

Konsekvensen av vondt i ryggen og en litt sløv og passiv livsstil er ofte en litt kvapsete og uformelig kropp. Så da fikk Tenkerbell og jeg ideen om at vi skulle svømme. I svømmehallen. Klokka 06.30. Hver mandag. Hver onsdag. Hver fredag.

Jippi! Jakten på sommerkroppen 2010 var i gang i midten av januar, da jeg troppet opp en mandag morgen for å møte Tenkerbell. Klokka var imponerende 06.18 da jeg svingte inn på parkeringa ved svømmehallen. Ingen Tenkerbell. Tenkerbell sover, og hun tar da ikke telefonen. Jaja, skal vel klare dette alene. Det var første gang jeg var i svømmehallen i denne byen, er jo innflytter. Det jeg ikke visste var at svømmehallen kommer med instruksjon, altså en instruksjon for dumrianer. Første henvisning er jo selvfølgelig skiltingen til garderoben.


Skilt 1: Damer. Done!

Skilt 2: Velkommen. Takk for det.

Skilt 3: Ta av skoene her, og husk og lås dem inn i garderobeskapene for å unngå tyveri. Ok, tar skoene i hånda.

Diverse skilt henger rundt omkring: Forbudt med mobiltelefon! Forbudt med kamera!

Skilt 4: Skogang. Ja, nå har jeg tatt av skoene, kan jeg ikke gå her?? Hva faen?

Skilt 5: Barfotsgang. Aha, her skal jeg gå. Hvor er det et ledig skap? Der! Og der kan jeg skifte ja. Jeg skifter til min nyinnkjøpte, meget sporty badedrakt, tar med meg håndkle og såpe og tusler innover i garderoben. (Har selvfølgelig husket å låse inn tingene mine i skapet)

Skilt 6: Ta med håndkle hit. Akkurat ja, her er det masse knagger, så jeg henger fra meg håndkle og tar med meg såpa.

Skilt 7: Dusjer. Det er strengt forbudt og ha på eller medbringe badetøy inn i dusjen. Naken kroppsvask med såpe er påbudt før bassengene benyttes. Overtredelse kan medføre bortvisning fra svømmehallen. Hjelpemeg! Jeg som har tatt på meg badedrakta!! Det hadde vært utrolig flaut og bli bortvist fra svømmehallen, før jeg har fått prøvd den!! Jeg stopper opp, og glimter litt rundt og jeg ser minst to andre inne i dusjen med badetøy på og tar en sjans og finner meg en dusj.

Skilt 8: Svømmehallen. It's showtime! Jeg tusler ut, dæven så kaldt det er.. Jeg går forsiktig ut og gjennom noen dører og der er bassenget. Med en hel haug med sauer oppi. Herregud, sauer?? Er jeg så trøtt? Der ser jeg det er hvite og grå permanenter ja.. Jaha.. Det er bare å hoppe i det da.

Jeg kommer meg uti den første delen av bassenget og legger på svøm. Dette ble dumt, folk står bare uti vannet og føler meg så i veien over alt. Jeg ser meg litt rundt. AHA.

Skilt 9: Sprekingen.

Skilt 10: Sprekingen.

Skilt 11: Mosjonisten.

Der er svømmerne. Men hva er jeg da? Mosjonist eller spreking? Jeg tar sats og definerer meg selv som en spreking og hopper inn i "ringen" etter en som svømmer der. Han er dritrask og etter noen runder tar han meg stadig igjen og svømmer forbi. Han brumler (puster ut under vann og lager masse bobler og bråk) forbi i et forrykende tempo. Etter at jeg har lagt meg litt vel mye mot høyre for at han skal komme seg forbi, og jeg da klarer og få et slag i sida fra en i spreking- innhegninga ved siden av, gir jeg opp sprekingen og svømmer over i mosjonisten.

Oh my god, dette fløt sakte. Mosjonistene er trege! Arg... Jeg svømmer rundt i sakte kino i 20 minutter og kommer meg opp av bassenget. Jeg får ha en litt slakk start sånn at jeg ikke blir lei! hehe...

Skilt 12: Damer. Jaha, jeg hadde faktisk klart å finne tilbake, men med tanke på hva gjennomsnittsalderen er i hallen her, skjønner jeg jo at det er lurt å skilte. Inn i dusjen, ut av dusjen - bråstopp!

Skilt 13: Tørk dem her! Det er så strengt her.

Ordner meg ferdig og møter Tenkerbell til litt frokost hjemme hos henne. Jeg fortalte om svømmehallen, og hun kan fortelle at jeg har gått til det varme pensjonist-bassenget (det skjønte jeg faktisk) og at når hun blir med på onsdag skal vi gå i det andre bassenget.

Ja barn, da er det bare å glede seg over at vi fortsatt er i svømmehallen. Hver mandag. Hver onsdag. Hver fredag.

3 kommentarer:

  1. Hva??? Er det ikke greit å ha mobiltelefonen nedi svømmebuksa??? Ikke fotografere permanentdamedansen??? Dette er jo heeeelt håpløst!

    SvarSlett
  2. Hva skjer forresten med fiskene dine hvis jeg (selvsagt rent hypotetisk) er blitt så fascinert at jeg har matet dem fire ganger allerede? Har du vurdert å kjøpe personlig trener til dem når de blir for fete? For det kommer de (selvsagt rent hypotetisk) til å bli... Er jeg redd...

    SvarSlett
  3. Hvis fiskene blir skikkelig feite får jeg vel ta dem med til svømehallen og trene dem da ;) Da skal jeg smugle inn kameraet mitt og ta bilder i smug. Jeg kan tenke meg han mannen i den røde badeshortsen og den gule badehetta er artig under vann!

    SvarSlett